De laatste tijd krijg ik van steeds meer mensen de tip om ICE te gebruiken. ICE staat voor In Case of Emergency en het is de bedoeling dat je het als contact in je telefoon zet, zodat hulpdiensten in noodgevallen kunnen zien wie ze kunnen bellen. Het idee is echter even sympathiek als ondoordacht.

10 jaar geleden zal het best gewerkt hebben, toen we nog allemaal met een Nokia rondliepen, maar tegenwoordig gebruiken we steeds meer een smartphone waar we ons halve leven in organiseren. Vanwege de enorme hoeveelheid privacygevoelige data worden veel smartphones daarom beveiligd met een toegangscode of zelfs een vingerafdruk. En daarmee is dit ICE-plannetje compleet waardeloos geworden.

Toch blijf ik me verbazen dat er nog steeds mensen rondlopen die dit soort tips geven. Als je een beetje nadenkt had je het bovenstaande zelf ook kunnen verzinnen. Het is iets waar wij nederlanders erg goed in zijn: domme oplossingen verzinnen omdat we niet op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Het gebrek aan kennis begint steeds meer pijnlijk zichtbaar te worden.

img_0111Voor iOS-gebruikers is er een hele mooie oplossing: het medische ID. Deze kun je instellen via de “Gezondheid” app, die standaard op je iPhone of iPad staat. In het medische ID kun je contacten plaatsen voor noodgevallen. Daarnaast kun je allerlei relevante informatie invoeren zoals allergieën, bloedgroep en gebruikte medicijnen. Het medische ID is op te vragen zonder dat de telefoon ontgrendeld hoeft te worden. Het werkt dus niet alleen beter dat het ICE-idee, maar bevat ook veel meer relevante informatie bij een noodgeval.

Het zou goed zijn als hulpverleners zich eens in dit soort techniek zou verdiepen en het gaan promoten in plaats van achterhaalde ideeën die niet meer werken.

Reacties

2 thoughts on “ICE: niet zo’n slim idee

Comments are closed.