Het heeft even geduurd, maar de as van onze klapkar is eindelijk voorzien van nieuwe rubbers. Daardoor staat ie nu niet alleen recht, maar ook een stukje hoger. De zwenk-armen (waar de wielen aan vast zitten) stonden voorheen recht ten opzichte van de as en nu wijzen ze in een hoek van 20 graden naar beneden, zoals het hoort. Het bleek nog niet gemakkelijk om aan de juiste rubbers te komen, maar de heren van Nexus Aanhangers in Wijchen is het gelukt en ze hebben de as vakkundig gerepareerd.

IMG_0539
De bak hangt nu duidelijk hoger boven de wielen.

Voor het repareren van asrubbers moet je inclusief materialen en arbeid rekening houden met zo’n €250 aan kosten. Bij verschillende aanhangerbedrijven die ik gebeld heb gaven ze het advies om de gehele as maar te vervangen vanwege de kosten. Echter, omdat de vouwwagen beschikt over een geremde as, is het qua kosten toch interessanter om de as te repareren in plaats van te vervangen. Een nieuwe as kost inclusief wat laswerk om het op maat te maken toch al gauw ruim het dubbele.

Gisteren heb ik samen met mijn vader de as weer onder de klapkar geschroefd. Dit is geen klusje voor één persoon, simpelweg omdat die as nogal wat weegt. Het bevestigen van de as aan het frame is eenvoudig met 4 bouten. Het bevestigen van de wielen is wat lastiger, omdat er weinig ruimte is tussen bevestigingspunt en de wielbak. Na wat zoekwerk bleek het het gemakkelijkst om het wiel van achteruit schuin in te steken. Hiervoor moesten de steunen van de vouwwagen aan de achterzijde wel eerst omlaag gedraaid worden.

IMG_0541
De klapkar staat nu mooi recht op zijn pootjes…

Vandaag heb ik de remmen afgestemd. Dit is toch wel een nauwkeurig klusje omdat de de vouwwagen beschikt over een oplooprem. Te strak afgesteld zorgt ervoor dat de wagen continu gaat remmen en dat zou naast hete remmen ook een hoog brandstofverbruik opleveren. Te los afgesteld zorgt ervoor dat de oplooprem niet wordt ingeschakeld en dat de vouwwagen dus niet meeneemt wanneer de auto remt. Ook de handrem werkt nu prima. Morgen ga ik een stukje proefrijden om te kijken of de kar niet naar één kant trekt tijdens het remmen. Als dat het geval is, zal het ding toch even op de rembank moeten.

Reacties