Afgelopen week heb ik in Oss bij vrienden een beetje aan het netwerk geklust omdat ze nogal last hadden van instabiel internetverkeer. De wifi-verbinding werkte traag en ook de bekabelde verbinding deed nogal eens moeilijk. Na wat speurwerk bleek een router aangesloten te zijn om als switch gebruikt te worden. De WAN-poort werd niet gebruikt en de DHCP-server was uitgeschakeld, maar het apparaat schakelde deze blijkbaar weer in wanneer de stroom eraf geweest was en twee DHCP-servers op hetzelfde netwerk met compleet andere instellingen gaat natuurlijk niet echt werken. De oplossing was dan ook vrij simpel: eruit met dat ding!

Omdat de wifi-verbinding ook niet lekker liep, had men op basis van “expert” een nieuwe router aangeschaft met 802.11ac. Op zich prima, maar aangezien de Ubee kabelmodem van Ziggo al als router functioneerde, leek het me verstandig om de nieuwe draadloze router als access point te configureren en in het reeds bestaande netwerk te hangen. Zo gezegd, zo gedaan… en hopla: een lekker snelle wifi-verbinding.

Men had echter ook al contact gehad met Ziggo en die hadden besloten dat de oude Ubee kabelmodem het beste vervangen kon worden door de nieuwe Connect Box. Deze zou men opsturen zodat onze vrienden hem zelf konden aansluiten.

Voor alle zekerheid heeft men toch iemand ingehuurd, die “er verstand van” zou hebben. Nu ben ik daar een voorstander van. Als je ergens geen verstand van hebt, kan het erg verstandig zijn om er iemand voor in te huren.

En vanavond was het zover…. ik werd gebeld. De ingehuurde monteur kwam er niet uit. Of ik even met de beste man kon overleggen. Tuurlijk, geen probleem! De man snapte niet waarom er geen verbinding via de wifi tot stand kwam. Hij had de WAN-poort van de router aangesloten op de Ziggo Connect Box maar kreeg geen internetverbinding.

Ik legde hem uit dat ik het apparaat als access point had geconfigureerd en dat hij enkel één van de LAN-poorten hoefde aan te sluiten op de Ziggo Connect Box. Uit zijn reactie merkte ik al een beetje dat hij mij niet helemaal snapte, want toen hij hoorde dat ik het ding geconfigureerd had, leek het hem verstandiger om de nieuw geplaatste wifi-router (die dus als access point aangesloten moest worden) dan maar te resetten. Dat zou betekenen dat het apparaat dan weer als router zou gaan werken en achter de Connect Box (wat ook een router is) zou worden aangesloten. Aangezien beide routers NAT (Network Address Translation) zouden draaien, zou dit natuurlijk onherroepelijk problemen gaan opleveren. Dit kon opgelost worden door de routefunctionaliteit van de Ziggo Connect Box uit te schakelen en hem in de zogenaamde “bridge mode” te plaatsen. De nieuwe wifi-router zou dan feitelijk de routefunctie van de Ziggo Connect Box overnemen.

Tegen beter weten in vroeg ik de man vriendelijk of hij de Ziggo Connect Box in bridge mode had gezet. Het antwoord was verrassend: hij gaf geen antwoord op mijn vraag en werd ineens een stuk onvriendelijker. Raaskallend vertelde hij dat hij deze oplossing al bij veel meer mensen had aangesloten en dat hij dit al 2,5 jaar deed. Toen trok ik mijn conclusie: hij had geen idee waar ik het over had! Het was weer eens zo’n beun de haas, die voor teveel geld niet werkende oplossingen aanbiedt. Op zich niet erg, maar dit soort prutsers realiseert zich nooit dat mensen die er wél verstand van hebben hun rotzooi achteraf weer op mogen komen ruimen!

De tirade aan de andere kant van de lijn deed mij doen besluiten om hem zijn gang maar te laten gaan. Met dit soort idioten ga ik geen discussie aan. Het kost me teveel tijd, is slecht voor mijn humeur en linksom of rechtsom moet ik achteraf de rotzooi toch op gaan ruimen.

Ik heb de man maar succes gewenst en nadat hij weg was heb ik nog even gebeld naar onze vrienden in Oss. Blijkbaar had hij zijn social skills ook al gebotvierd op de Ziggo helpdesk, maar die waren hem nogal beu en hadden de hoorn erop gegooid. Een paar simpele testjes wezen al snel uit dat de man exact het prutswerk had uitgevoerd waar ik al bang voor was. Hij had de nieuwe router achter Ziggo-router aangesloten. Beide met NAT-functionaliteit. Natuurlijk kun je dan surfen en ook je e-mail werkt prima, maar probeer maar eens fatsoenlijk je PlayStation te verbinden…. dat gaat dus niet werken. De bekabelde apparaten had hij gedeeltelijk aangesloten op de wifi-router en gedeeltelijk op de Connect Box. Hierdoor konden alle apparaten wel verbinding maken met het internet, maar de apparaten die via wifi gekoppeld waren, konden onmogelijk verbinding maken met de bekabelde apparaten die waren aangesloten via de Ziggo Connect Box. De apparaten die bekabeld waren aangesloten via de nieuwe router konden dat natuurlijk wel. Kortom: deze prutser had een situatie gecreëerd die voor een leek nooit meer op te lossen zijn, want dan moet je op zijn minste weten wat NAT is en door hebben dat het compleet verkeerd aangesloten is. Een leek denkt dan al snel (terecht) dat het probleem in het aangesloten apparaat zit en voor je het weet wordt er weer een computer afgeleverd bij de lokale computerboer die natuurlijk geen enkel probleem kan ontdekken, maar wel graag betaald wil worden voor zijn onderzoek van het apparaat.

De wifi-functionaliteit van de Ziggo Connect Box had de beste man uitgeschakeld, omdat volgens hem deze altijd slecht werkte. OK, de hardware in de door Ziggo geleverde apparatuur is inderdaad geen topspul, maar om het dan maar uit te schakelen en deze prutser zijn niet-werkende oplossing te laten installeren…. geef mij dan maar de wifi van Ziggo, die lossen het probleem in ieder geval op wanneer het niet (meer) werkt. Wanneer je als klant achteraf deze prutser belt omdat je netwerkproblemen hebt, zal hij je niet kunnen helpen omdat hij niet eens door heeft dat hij het probleem zelf heeft veroorzaakt!



Dit weekend ga ik maar even langs om andermans rotzooi weer op te ruimen. Mocht je in Oss wonen en het vermoeden hebben dat je ook met deze prutser te maken hebt, wees dan gewaarschuwd! Deze oplossing biedt hij, volgens eigen zeggen, bij alle Ziggo-klanten aan. Standaard adviseert hij een Sitecom WLR8100 1750AC router. Geen beste router, maar prima in te zetten als access point.

Kortom: de hardware is wel OK, maar laat in godsnaam deze prutser niet aan je netwerk klussen. Is het al te laat en heeft hij zijn prutswerk al geleverd? Laat dan even een berichtje achter in de comments zodat ik je op weg kan helpen om de rotzooi op te ruimen. Rest me alleen nog om deze beunhaas te wijzen op deze leerzame link: watbenjedan.nl

Reacties