cowboys

Iedereen die weleens iets online koopt heeft het weleens voorbij zien komen: AfterPay, een betaalmethode waarbij je je bestelling achteraf betaalt. Persoonlijk vind ik het niks om “op de reutel” dingen te kopen. Als ik iets wil hebben dan zorg ik ervoor dat ik over de financiële middelen beschik alvorens ik tot een aankoop over ga. Net als veel mensen maken ik gebruik van iDeal en bij voorkeur gebruik ik mijn creditcard. Het voordeel van een creditcard is dat je aan alle kanten verzekerd bent in het geval dat je bestelling niet of beschadigd geleverd wordt.

Ik heb dus nog nooit de service van AfterPay gebruikt en was ook niet van plan om het te gaan gebruiken. Sinds kort weet ik zéker dat ik er ook nooit iets mee te maken wil hebben. De reden hiervoor? Het zijn een stelletje financiële cowboys!

Zoals gezegd heb ik nog nooit zaken gedaan met AfterPay, maar daar dachten zij anders over… ze sleepten me zelfs voor de rechter! In deze blog vertel ik je hoe AfterPay in plaats van fraude-management liever inzet op het voor de rechter slepen van argeloze burgers.

Op 4 oktober kreeg ik van het incasso-bureau Syncasso een drietal vorderingen binnen. Er werd gesteld dat ik spullen had gekocht bij Toyhouse.nl, schuurman-schoenen.nl en wefashion.com. In de vorderingen werd natuurlijk primair verwezen naar een website waar mijn dossiers al klaar stonden zodat ik ze kon inzien en betalen (of een betalingsregeling kon treffen). Natuurlijk werden de incassokosten per vordering al medegedeeld in de ontvangen brieven. Of ik even €120 wilde aftikken. Nou, ik dacht het niet!

Binnen 5 minuten heb ik een mailtje gestuurd naar Syncasso met het bericht dat ik de vorderingen afwees omdat ik nimmer bij de genoemde bedrijven iets had besteld en al helemaal niet via AfterPay had gekocht. Ook gaf ik aan dat ik een vermoeden had van identiteitsfraude en dat ik bereid was mee te werken aan een onderzoek. Blijkbaar typen ze bij Syncasso alleen maar vorderingen, want een reactie op mijn e-mail vonden ze blijkbaar teveel werk. Twee weken gingen voorbij zonder een enkele reactie. Zelf vond ik het niet de moeite om er achteraan te bellen. Ik heb wel belangrijkere dingen te doen.

Op 27 oktober kreeg ik iemand aan de deur, die zich voorstelde als gerechtsdeurwaarder. In eerste instantie verwachtte ik dat het een incasso-medewerker was die zich weer eens voor deed als deurwaarder (die praktijken kennen we inmiddels wel..) maar nee, deze meneer was echt een gerechtsdeurwaarder en hij kwam een dagvaarding afleveren! Ik vond het wel een grappige situatie aangezien ik niet eens een reactie op mijn mailtje had ontvangen. Ik besloot niet met de man in discussie te gaan en wenste hem een fijne dag.

Het was me nu wel duidelijk dat ik de vorderingen beter niet meer kon negeren. Aandachtig las ik de dagvaarding door en mijn vermoeden van identiteitsfraude werd bevestigd. Er was gebruik gemaakt van een e-mailadres dat helemaal niet van mij was: rutgerkirkels1975@gmail.comVreemd genoeg hadden zowel AfterPay als Syncasso hier alle correspondentie naartoe gestuurd. Ik dacht altijd dat wanneer het menens werd, men wel een WIK-brief zou sturen maar helaas vond men het wel voldoende om een mailtje te sturen en zodoende kwam ook deze in de malafide mailbox.

Ik besloot even te bellen met het incasso-bureau en daar werd ik te woord gestaan door een vriendelijke dame die mij kon vertellen dat ik niet de eerste was die belde over dit dossier. Er bleek al eerder iemand over gebeld te hebben, maar die kon mijn geboortedatum niet geven waardoor dat gesprek vrij vlot afgelopen was. Ook kon ze mij vertellen dat er nog meer vorderingen lagen waarvoor ik nog geen dagvaarding had ontvangen. Nadat ik haar mijn echte e-mailadres had gegeven stuurde ze die vorderingen naar mij door.

Voorzien van een dagvaarding en een stapel vorderingen voelde ik enige strijdvaardigheid in mij opkomen. Blijkbaar kan iedereen via AfterPay aankopen doen met slechts een voornaam, achternaam en een geboortedatum zonder dat er een verdere controle plaats vindt! Als er vervolgens niet betaald wordt, zoekt men er wel een persoon bij en die slepen ze dan wel voor de rechter. Deze keer was ik dus de pineut.

Nu ik de vorderingen en de daarbij behorende facturen in mijn bezit had, had ik eindelijk inzage in wat er op mijn naam besteld was en bij wie. Het bleek dat er voornamelijk kleding, schoenen en speelgoed besteld was. Het totale bedrag zat in de 3 nullen-range. Ik besloot eerst maar eens zelf een klein onderzoekje uit te voeren.

Ik nam contact op met de bedrijven waar de spullen besteld waren. Bij alle bedrijven die ik belde werd ik erg vriendelijk te woord gestaan en de medewerkers die ik sprak gaven alle medewerking. Ik vroeg de meta-data van de bestellingen op zoals datum, tijd en IP-adres. Steeds weer werd er gebruik gemaakt van hetzelfde valse e-mailadres. Soms kreeg ik niet meteen deze gegevens omdat men in verband met privacy-wetgeving eerst moest overleggen wat ze mochten verstrekken. Er werd gelukkig zorgvuldig mee omgegaan. Het was voor deze bedrijven natuurlijk ook vervelend. Ze hadden vol vertrouwen de betaalmethode van AfterPay in hun website ingebouwd, waarschijnlijk niet wetende dat er zo eenvoudig mee gefraudeerd kon worden.

Het verhaal van de medewerkster bij Schuurman Schoenen bleef me het meeste bij. Zeer begripvol stond ze me te woord en kon me melden dat ik zeker niet de enige was. Ze had reeds vele telefoontjes ontvangen, waaronder een telefoontje van een mevrouw van 86 jaar die ook het slachtoffer van deze identiteitsfraude geworden was. Nu vind ik het al vervelend genoeg dat mij dit overkomt, maar wanneer (wellicht minder weerbare) senioren ook de dupe worden, begint mijn bloed te koken! Fraudeurs maken zo vele slachtoffers en AfterPay faciliteert het gewoon!

Ook de medewerkers van We Fashion en ToyHouse gaven volledige medewerking. De medewerker van ToyHouse bevestigde zelfs dat men fraude vermoedde vanwege de vele bestellingen met e-mailadressen in de vorm van <voornaam><achternaam><geboortejaar>@gmail.com die allemaal AfterPay als betaalmethode hadden. Dit vermoeden had men ook gemeld bij AfterPay, maar gezien de telefoontjes die men nog steeds kreeg had hij sterk het vermoeden dat AfterPay niets met hun melding gedaan had.

Gewapend met nog meer verzamelde informatie deed ik onderzoek naar de adressen waar de bestellingen waren afgeleverd. Het bleek om twee adressen te gaan in Hengelo en Zeist. Na wat speurwerk kwam ik erachter dat deze adressen ten tijde van de bestellingen te koop en te huur stonden en dus onbewoond waren. Blijkbaar had ook deze informatie geen alarmbellen doen rinkelen bij AfterPay…

Nu werd het tijd om een advocaat in te schakelen, te meer omdat ik wel zin had om AfterPay voor de rechter te confronteren met hun wanpraktijken. Mijn advocaat ging meteen aan het werk. Allereerst vroeg ze uitstel voor de zitting om genoeg tijd te hebben om een verweer op te stellen. Ik schreef ze alle betrokken partijen aan om hen mede te delen dat verdere communicatie enkel nog via haar zou verlopen. Ik gaf haar te kennen dat ik bijzonder graag voor de rechter wilde verschijnen. Hierop heeft ze ook aan de rechtbank aangegeven dat dit onze wens was.

Op 15 oktober heb ik me met mijn onderzoekje gemeld op het politiebureau in Nijmegen gemeld en aangifte gedaan van identiteitsfraude, bij de politie bekend als overige horizontale fraude. De aangifte werd via mijn advocaat ook opgenomen in het verweer.

Omdat ik de smaak inmiddels wel te pakken had, besloot ik bij AfterPay eens op te vragen welke gegevens van mij daar opgeslagen waren. Zij zijn immers verplicht mij deze gegevens te verstrekken op basis van de Wet Persoonsgegevens artikel 35, lid 1 t/m 4. Ik viel bijna van mijn stoel van het lachen toen ik daarop een reactie kreeg van AfterPay: men had geen gegevens van mij! Ik had toch echt mijn volledige naam, geboorteplaats en geboortedatum doorgegeven…. Ze kenden mij dus blijkbaar niet, maar hadden mij wel gedagvaard!RechterOp 20 december (kort voor de geplande zitting bij de rechtbank) kwam er bericht van AfterPay en Syncasso. Men had besloten de zaak te royeren. Zo rolt AfterPay dus: met een systeem dat rammelt doodleuk fraude faciliteren en onschuldige burgers dagvaarden. Als vervolgens AfterPay met feiten om de oren gekletst wordt wacht men tot nét voor de rechtszaak om hun keutel in te trekken. Blijkbaar hanteert deze AfterPay een businessmodel waarbij het lucratiever is om te dreigen met rechtszaken dan te investeren in fraudemanagement.

Na dit hele gebeuren zou je uit fatsoen natuurlijk je excuses kunnen aanbieden als bedrijf voor het feit dat je iemand valselijk beschuldigd hebt, puur op basis van iemands naam en geboortejaar. Helaas laat ook hier AfterPay zijn ware aard weer zien… geen belletje, briefje, kaartje of bloemetje…helemaal niets!

Intussen heb ik wel uitgevonden hoe ik in de toekomst kan voorkomen dat men mij weer zoiets flikt: AfterPay blijkt een blacklist te hanteren waarvoor je je als consument kunt aanmelden. Op deze manier geef je bij voorbaat al aan dat je geen gebruik wenst te maken van hun diensten. Het aanmelden hiervoor kan via specialdesk@afterpay.nl.

Mocht je zelf iets soortgelijks meemaken en vorderingen binnen krijgen van een incassobureau, wijs deze dan per direct per e-mail af. Blijft het incassobureau bij hun standpunt dat je moet betalen, doe dan aangifte bij de politie en schakel indien nodig een advocaat in. Neem ook contact op met de ondernemers waar de bestellingen gedaan zijn. Ik heb gemerkt dat ze het waarderen  als je het meld en dat ze alle medewerking geven. Zij kunnen er natuurlijk ook niets aan doen dat AfterPay er zulke cowboy-praktijken op na houdt. Ze bieden via AfterPay de mogelijkheid om achteraf te betalen en krijgen vervolgens wel het gezeur van de fraudegevallen die AfterPay had kunnen voorkomen. AfterPay en hun incassobureau’s blazen wel hoog van de toren maar uiteindelijk trekken ze hun keutel in. Helaas betalen veel mensen toch maar om van het gezeur af te zijn. In dit geval moest AfterPay de kosten van mijn advocaat en de griffiekosten vergoeden. Als ze dit te vaak moeten doen, houden ze er vanzelf wel mee op en besluiten ze hopelijk tot een veel beter fraudemanagement.

Reacties